ONTVANGST
‘Men kan Van Heulendonks associatieve, enigszins fragmentaire manier van schrijven als postmodern bestempelen. Jawel, maar de in de tijd, ruimte en focalisering voortdurend verspringende tekst wordt wel gedragen door een doordachte plot, compositie en sfeersetting. Paarden zijn ook varkens is een hoogtepunt in de Vlaamse prozaproduktie van 1995.’ (Luc Lannoy, Gazet van Antwerpen, 27 oktober 1995)
‘Een ervaring die ik niet graag had willen missen.’ (Willem Kuipers, De Volkskrant, 29 november 1995)
‘Een genoegen: zeer vaardig geschreven, mooi van taal, onweerstaanbaar geestig.’ (Jeroen Vullings, Vrij Nederland, 13 januari 1996)
‘Het weergaloze portret van een wanhopige man in een wanhopige tijd. (…) Dit is een roman die je, zodra je hem uit hebt, meteen opnieuw wil lezen. Ik kan Paarden zijn ook varkens niets anders dan veel lezers toewensen.’ (John Vervoort, Het Nieuwsblad, 10 november 1995)
‘Guido van Heulendonk laat in deze roman zien dat ironie en gevoel voor relativering geen capitulatie of vluchtweg is voor de zware ernst van het leven. Misschien raakt een oprecht ironicus wel dichter aan de kern, door het leven te zien als het geblinddoekt lopen op een evenwichtsbalk tussen het gemene en het grappige. (…) Precies daarin schuilt de charme van Paarden zijn ook varkens. Er gebeurt niets bijzonders, maar het gebeurt op een bijzondere manier.’ (Arjan Peters, De Volkskrant, 12 januari 1996)
‘Van Heulendonk laat zijn personages het wezen van de werkelijkheid verkennen en onderzoeken. “De naakte werkelijkheid der dingen, hun eis door hem gezien en benoemd te worden,” noemt Bottelaer het. (…) Je moet er dus goed voor lezen, maar je wordt daar ruim voor beloond met het groeiende besef dat Guido van Heulendonk weer een krachttoer heeft uitgehaald.’ (Jos Borré, De Morgen, 27 oktober 1995)
‘…Prachtige zinnen en vergelijkingen die het tragische iets lichtvoetigs verlenen, zonder dat de stijl daardoor kolderieke trekken begint te vertonen. (…) Een intelligent en beheerst stilist.’ (Jeroen Overstijns, Standaard der Letteren, 23 november 1995)
‘Van Heulendonk heeft een schat aan taal tot zijn beschikking. Met zijn over elkaar heen buitelende beelden en zijn filmische manier van schrijven, compleet met snelle scènewisselingen en knappe montages, weet hij een nauwelijks te definiëren dreiging op te roepen, een spanning die nooit tot ontlading komt.’ (Elsbeth Etty, NRC-Handelsblad, 22 december 1995)
‘De liefde als kunstwerk. Paarden zijn ook varkens is een sterke roman, nog rijper en evenwichtiger dan De vooravond, en vooral een roman die als het ware dicht bij de lezer staat.’ (Paul Van Aken, Ons Erfdeel, jg. 39-3, mei-juni 1996)
‘…Uiterst aforistische stijl, sprankelend en spits. Je krijgt nauwelijks de tijd om adem te halen.’ (Harold Polis, Blaasuit – De Financieel-Economische Tijd, december 1995)
‘Van Heulendonk heeft met Paarden zijn ook varkens een veelzijdige, pessimistische, vaak onbedaarlijk grappige en tegelijk schrijnende roman geschreven, een boek met spitse dialogen, ironische aforismen, hilarische parodieën, dat ons echter met onze neus drukt op onze ijdelheid, onbeduidendheid, sterfelijkheid en ons menselijk tekort. Een oefentocht. In het luchtledige.’ (Eric Rinckhout, Nieuw Wereldtijdschrift, 1995-6)
‘…Buitengewoon ingenieus. (…) Van Heulendonk weet voortdurend een zuurstofrijke luchtigheid te behouden, waardoor hij het de lezer zeer moeilijk maakt het boek weg te leggen. Stilistisch van begin tot eind scherp, nergens minder dan ijzersterk. Humoristisch zonder leuk of grappig te willen doen. Het is een ingetogen humor die bijna per ongeluk in de roman terecht lijkt te zijn gekomen.’ (Rob van Erkelens, De Groene Amsterdammer, 27 mei 1996)
‘…Stilistisch, structureel én inhoudelijk een sterk boek.’ (Jef Ector, Kreatief 30/2, juni 1996)
‘Een aangrijpend boek dat je niet naast je neer kunt leggen.’ (Isabelle Verstraete, De Vrijzinnige Lezer, juni 1996)