De echo van de raaf
FLAPTEKST
De echo van de raaf bevat acht verhalen die de lezer telkens meesleuren in het noodlot van de hoofdpersonages. De onafwendbaarheid van dit lot is overduidelijk, maar het weet via allerlei omwegen toch steeds weer te ontaarden in een monster van hoogst bizarre en originele vormen.
In deze eerste bundel speelt het groteske een belangrijke rol. Dit heeft alles te maken met literair temperament, maar ook met een jeugdliefde van de auteur: een geïllustreerde Edgar Allan Poe lag lange tijd op het nachtkastje. Poe – schepper van klassiek geworden fantastische vertellingen, schepper ook van De raaf, ballade der melancholie.
Een aantal verhalen verscheen eerder in literaire tijdschriften als Nieuw Wereldtijdschrift, De Gids en De Brakke Hond.
BEGIN
M a u d
Je kon stellen dat hij twee fascinaties had: spieren en de dood. Niemand in de kolonie vond zijn zelfmoord vreemd. Het was het middel dat verbaasde: verhanging – vrij banaal voor iemand met zijn verbeelding. Ook met de motor wist men geen raad. Had hij zeker willen spelen?
Armspieren, hij had armen te kort om ze getoond te krijgen. Hij droeg altijd t-truitjes. Wanneer de ijsregen over het kamp joeg, liep hij rond in mouwloze anoraks. Hij gebruikte olie om de spiertextuur op zijn armen beter te doen uitkomen. Hij kon ze allemaal opnoemen en aanwijzen: de tweehoofdige spier, de grote ronde, de driehoek, de monnikskap. In de bar zat hij bij de deur naar de toiletten. Als ze openging zag hij zichzelf in de spiegels boven de wastafels, en tilde secuur zijn glas naar zijn mond, en volgde de bolling van zijn biceps.
Allerlei legenden begonnen de ronde te doen in de kolonie. Men had de mouwopening van zijn t-truitje zien scheuren, toen hij zich in het oor krabde. Hij kon noten kraken in de holte van zijn elleboog. Hij bedreef de liefde steunend op één hand.
Hij glimlachte als hij het hoorde. Niet om de verhalen zelf, maar omdat de belangstelling hem streelde. En dat van de liefde was waar.
En dan was er Maud, zijn vaste vriendin. Een paarse, glanzende Kawasaki die, gezien het volk dat hem ontworpen had, verbazend veel ruimte innam. Maud was een vrouw, daar had de Australiër over beslist van wie hij de machine kocht. ‘She’s a lady,’ had de Australiër gezegd. ‘Be nice to her.’