Aimez-vous les moules?
FLAPTEKST
De verhalen van Van Heulendonks eerste bundel, De echo van de raaf (1991), werden alom gewaardeerd om hun rijke verbeelding, humor, spanning en meeslepende schriftuur. Aimez-vous les moules? heeft onmiskenbaar dezelfde kwaliteiten, maar de toon is rijper, trefzekerder. De grof-groteske kantjes zijn er wat vanaf: op de plaats van de kasteelruïne staat daar nu de nette burgermanswoning en de natuur heeft zich teruggetrokken achter geschoren coniferen. De psychopaten zijn in behandeling, of hebben plaats gemaakt voor ‘gewone’ mannen en vrouwen, met zonen en dochters, familie en buren, die allemaal lijden aan het leven en sterven aan de dood.
Net als in De echo van de raaf, De vooravond en Paarden zijn ook varkens is dit boek gedrenkt in beklemming, eenzaamheid en verwarring. Achter de zorgvuldig opgetrokken ordelijke façade proberen de personages onvermoeibaar en oprecht het leven betekenis te geven, maar ze bewijzen slechts één ding: hoe ongrijpbaar dit bestaan in laatste instantie is.
Schitterende verhalen: een collectie die tegelijk modern en van alle tijden is, geestig en ontluisterend, volstrekt herkenbaar en akelig vervreemdend.
BEGIN
E i n s t e i n o f M o h a m m e d
En het was in de dagen dat virussen regeerden, en bacteriën resistent werden, dat ergens op aarde een ster vonkend aan de hemel bleef staan, en de carrousel van DNA, enzymen en delingsspoelen zich weer maar eens op gang trok, idee vorm werd en gestalte kreeg, en met steeds dwingender hartslag kroop een zwellende monade door de tunnel, zich moeizaam een weg banend naar het einde, waar licht en lucht was en ruimte, en toen het moment aanbrak, dook ze schreeuwend naar buiten, spuwde moederwater en opende haar ogen om te zien wat ze was geworden: Einstein of Mohammed, Caesar of Jeanne d’Arc, een Indische prinses of de kleinzoon van Chelsea Clinton.
En ze zag dat ze een gnoekalf was, en dat dertig meter verder hyena’s stonden toe te zien hoe ze haar wankele poten probeerde.